Vaša cesta do kokpitu dopravného lietadla

Chcem sa prihlásiť

 

Všetky novinky

Výcvik dopravných pilotov

Chcem byť dopravný pilot

Výcvik súkromných pilotov

Chcem byť súkromný pilot

Naučte sa lietať v našom exkluzívnom letúni Viper SD4 RTC

Naše výcvikové lietadlá

 

Všetky referencie

Môj výcvik sa začal s AeroJOBom v roku 2012. Dovtedy som o letectve nemal takmer žiadne poznatky mimo toho, že som s vášňou chodieval na letiská a predstavoval si sám seba v kokpite. Jedného dňa som sa rozhodol, že to musím aspoň vyskúšať, aby som v dôchodkovom veku nenadával, že som mal sen no nikdy nemal odvahu to skúsiť. Preto som začal hľadať na internete aké sú ponuky a možnosti dostať sa až do kokpitu dopravného lietadla.

Našiel som spoločnosť AeroJOB, ktorá ma zaujala, pretože ponúkala komplexný balík služieb a jasnú štruktúru. Úspešne som absolvoval zdravotnú prehliadku 1. triedy a vďaka AeroJOBu vyriešil financovanie. Svoj prvý výcvikový let som letel 17. 6. 2012 v tom čase na letisku Boleráz v Cessne 152. Po ukončení licencie PPL a spomienkach na prvý vzrušujúci sólo let som pokračoval s time buildingom a VFR Night som absolvoval už v Seagle Air ATO Trenčín na lietadlách Diamond DA 20 a DA 40.

Romantika nočných okruhov na Piešťanskom letisku ma hnala aby som pokračoval v ďalších licenciách. Výcvik IFR som odlietal na DA 40 a časť v Prahe na fixbase ATR. To sa už písal rok 2014 a pomaly som otváral knihy Oxford na ATPL teóriu. Popri štúdiu som chodieval z Trenčína odlietavať hodiny aj v zime, pretože to prevádzka letiska dovoľovala, čo som vnímal ako veľkú výhodu. Keď som povozil celú rodinu okolo Bojníckeho zámku a ukázal krásu Tatier, začal som časť time buildingu lietať v letných mesiacoch na letiská v Chorvátsku. To bola asi najkrajšia fáza výcviku a odporúčam ju každému. Tam som si mohol vyskúšať leteckú angličtinu, ale aj postupy na riadených letiskách ako Dubrovník či Split.

Písal sa November 2014 a úspešne sa mi podarilo spraviť skúšky z ATPL teórie a bol to prvý väčší krok vo výcviku k vysnívanému snu. Nasledovalo úspešné zvládnutie ďalších licencií, prvý vzlet s dvoma motormi na krásnom Diamonde DA 42, na ktorom som neskôr absolvoval aj MEP IR. V auguste 2015 som dokončil CPL na Piper PA28 a začal posielať životopisy do leteckých spoločností. Už mesiac potom v Septembri som dostal telefonát zo spoločnosti Ryanair a pozvánku na výberové konanie v Dubline, ktoré som absolvoval na konci Októbra.

V spoločnosti AeroJOB som dostal kvalitnú prípravu jak po teoretickej tak po praktickej stránke spolu s osviežením IFR postupov na fixbase. Túto fázu považujem za najdôležitejšiu. Na výberové konanie Vás zavolajú zvyčajne len raz a ak ho nezvládnete, druhá šanca už nebýva. Preto som rád, že som práve investoval do záverečnej prípravy čoho výsledkom bolo úspešné absolvovanie výberového konania. AeroJOB bol teda pri mne od prvého nacenenia výcviku až po zmluvu s leteckou spoločnosťou. Dnes už lietam ako First Officer na Boeingu 737 - 800 a žijem svoj sen.

Daniel Ferenčík, Prievidza

Môj príbeh

foto Daniela Ferenčíka

 

Náš tím

Rozhovor
s Branislavom Čopom, riaditeľom AeroJOB

Aké boli Vaše začiatky v lietaní?

Na strednej škole som sa rozhodoval čomu sa budem venovať ďalej a prišlo mi zaujímavé stať sa dopravným pilotom. V mojej dobe bola len jedna komplexná cesta štúdia na vysokej škole a to Univerzita v Žiline, kde som vyštudoval ekonomický smer a zároveň som absolvoval letecký výcvik  obchodného pilota. Podmienkou bol prísny výber na vysokú školu a zároveň psychologické testy, letecká prehliadka a matematika s priemerom do 1,5 %.

 

Aké je to riadiť dopravné lietadlo Boeing 737?

Lietadlo B 737 bolo navrhnuté zhruba pred 30 rokmi a prešlo mnohými vylepšeniami až po súčasný posledný model B 737 MAX. Ja týmto lietadlom lietam od roku 1996 a mám na ňom nalietaných  zhruba 15 tisíc hodín. B 737 je moderné a veľmi výkonné lietadlo pre 200 pasažierov a 6 členov posádky. Je neuveriteľne spoľahlivé a výborne ovládateľné tak vo vzduchu ako aj na zemi.

 

Aké sú Vaše najväčšie zážitky počas práce dopravného pilota?

Najväčším zážitkom je, keď ráno preletím prvú vrstvu oblakov a je modrá obloha a slnečný deň, čo mnohým ľuďom na zemi ostáva zahalené oblačnosťou. Je to pocit, ktorý sa nikdy neokuká :-)). Práca dopravného pilota Vás zavedie na mnohé krásne miesta, ktoré ostanú vo Vašej pamäti po celý život. Počas mnohých pobytov je čas na poznávanie miest a ľudí, ktorí žijú na vzdialených miestach sveta.

Sú dni, kedy odletíte z Prahy kde je  -25 ℃ a pristávate v Thajsku kde je +35 ℃. Na začiatku hltáte každý nový zážitok ako je východ slnka z výšky 14 km alebo jeho západ sú to fascinujúce momenty, kedy obloha vytvorí paletu farieb a krásne momenty. Prelety zaujímavých miest ako sú Alpy, Pyreneje, Himaláje, Atlas a podobne. Fascinuje Vás, aký je zemsky povrch krásny. Zaujímavé miesta ako let s maďarským premiérom do ..... s utajeným diplomatickým povolením a s privítaním na červenom koberci sú zážitky, na ktoré sa nezabúda.

 

Aké sú výhody práce dopravného pilota?

Výhodou práce dopravného pilota je samotná práca, ktorá je Vaším koníčkom a ktorú musíte milovať. Je to neustály proces vzdelávania a získavania nových informácii vzhľadom na neustály vývoj techniky,  materiálov a konštrukcie lietadiel, ich vybavenie sa dynamicky mení a my sa musíme meniť tiež. Je to dynamicky proces, kde stereotyp bežných zamestnaní nemá miesto. Nespornou výhodou je aj finančne ohodnotenie tejto náročnej práce.

 

Čo všetko musí splniť človek aby sa stal pilotom dopravného lietadla?

Musí sa včas rozhodnúť a potom postupne plniť krok za krokom svoj sen. V dnešnej dobe okrem dobrého zdravia musí disponovať aj finančnými prostriedkami potrebnými na výcvik a tak už v mladom veku musí robiť svoje prvé ťažké rozhodnutia ako mať pôžičku a splácať ju mesačne. Tieto parametre formujú v mladom človeku vlastnosti,  ako sú zodpovednosť, dochvíľnosť a precíznosť vo výkone zadaných úloh, ktoré bude potrebovať pre výkon tejto náročnej profesie.

 

Čo by ste odporučili budúcim záujemcom o kariéru profesionálneho pilota?

Odporučil by som mladým začínajúcim pilotom, aby neustále verili svojim silám a išli pevne za svojím snom ako to robia generácie pilotov pred nimi. Aby mali možnosť ako jedni z mála okúsiť možnosť lietať ako vtáci na oblohe :-))

 

Ako ovplyvňuje kvalita leteckého výcviku budúcu kariéru pilota?

Kvalitný výcvik je základom pre zvládnutie náročného výcviku dopravného pilota. Prvé kroky je nutné robiť pod dohľadom kvalitných inštruktorov,  ktorí položia kvalitný základ pre ďalší rozvoj a na modernej technike,  ktorá zabezpečí plynulý výcvik bez technických problémov. Je obrovský rozdiel medzi jednotlivými školami, v kvalite inštruktorov a leteckej techniky. V našej škole AeroJOB máme skvelých a skúsených inštruktorov s rokmi skúseností z výcviku. Ideálne je, ak má škola inštruktorov, ktorí aktívne lietajú ako dopravní piloti a majú tak vzácne vedomosti, ktoré môžu predávať svojím žiakom. Vybavenie lietadiel sa veľmi rýchlo mení a je potrebné mať lietadlá, ktoré majú prístroje a vybavenie podľa posledných moderných trendov, aby bol výcvik efektívne riadený a prechod na vyššie a zložitejšie typy bol plynulý.

 

Ako sú trendy a budúcnosť v oblasti práce dopravných pilotov v Európe a vo svete?

Vo svete letectva prebieha obrovský boom a potreba pilotov do moderných lietadiel je enormná. Veľa leteckých spoločnosti necháva svoje nové lietadlá stáť na zemi z dôvodu nedostatku pilotov. Tento trend by mal zotrvať niekoľko rokov a to je dobre pre začínajúcich pilotov, ktorí si v dnešnej dobe nájdu prácu kdekoľvek na svete. Ja im prajem, aby sa im sen o lietaní splnil a aby boli šťastní,  keď ráno budú vstávať a tešiť sa do "najlepšieho office na svete".

Ing. Branislav Čop má viac ako 26 rokov profesionálnych skúseností ako dopravný pilot. Počas svojej kariéry lietal pre Fischer Air, ČSA, Travel Service a Ryanair. Na rôznych typoch lietadiel je viac ako 17 000 letových hodín, z toho 14 000 ako veliteľ Boeingu 737. Ako typový inštruktor na Boeingu 737 trvajú viac ako 1000 hodín pri typových kvalifikáciách a výcviku. V súčasnosti pracuje ako veliteľ lietadla Boeing 737 v spoločnosti Ryanair.

Počet letových hodín: 17 000

Kvalifikácia: TRI B737, IRI (A)0

 

Ikona e-mail Ikona Facebook Ikona Instagram

info@aerojob.sk

AeroJob.cz

aero_job.cz

AeroJOB, s.r.o. (CZ)

Aviatická 1092/8

161 00 Praha 6

Czech Republic

+420 774 284 275

AeroJOB, s.r.o. (SK)

Letisko Košice - Barca

041 75 Košice

Slovakia
+421 918 234 516

Poštová adresa:

AeroJOB s.r.o.

Košice 17
P.O.BOX 30

040 17

foto Daniela Ferenčíka
foto Daniela Ferenčíka
Ikona e-mail Ikona Facebook Ikona Instagram
foto Daniela Ferenčíka